کسب و کار های الکترونیک

۷ بازديد

کسب و کار های الکترونیک

کسب و کار الکترونیک به هر نوع فروشگاه اینترنتی که در آن فرایند های تجاری و کسب و کاری به صورت مجازی و آنلاین انجام می شود. ضروریات کسب و کار های الکترونیک معمولا عباتند از خرید و فروش و محصولات، ارائه خدمات به مشتریان، داشتن درگاه بانکی برای برای پرداخت های آنلاین، مدیریت کنترل تولید، چند فروشندگی و همکاری های تجاری، به اشتراک گزاری اطلاعات و... .

در دنیای امروز نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم نقش بسیار پر رنگی پیدا کرده. همین امر باعث شده تا سازمان ها، شرکت ها، کسب و کار ها و... از این فرصت استفاده کنند و از حجم انبوهی از کاربران که در این فضا حضور دارند در راستای گسترش کسب و کار و درامد خود بهره ببرند.

 

ارزش هایی که کسب و کار های الکترونیک خلق می کنند

طبیعتا در هر سازمانی ارزش خلق کردن مهم ترین عاملی است که در بقا و دوام آوردن آن سازمان موثر است. در صورتی که یک شرکت هیچ ارزش افزوده ای برای ارائه به بازار نداشته باشد، حضور این شرکت در محیط تجاری توجیه پذیر نبوده و از بین خواهد رفت و تقاضایی از سوی کاربران نخواهد داشت.

عمده ی ارزش هایی که یک سازمان می تواند خلق کند عبارتند از: سرعت بخشیدن به رفع نیاز کاربران، بالا بردن کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده، دسترسی راحتر و بیشتر کاربران به محصول، ارائه خدمات پس از فروش بیشتر به مشتریان، تعامل بهتر با کاربران، داشتن تنوع در محصولات، کاهش هزینه ها و... .

 

تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک (E-Business) و تجارت الکترونیک (E-Commerce) مشابه یکدیگر هستند، با این تفاوت که کسب و کار الکترونیک بیشتر به استفاده کردن از اینترنت در معاملات تجاری مربوط می شود. کسب و کار الکترونیک شامل فرآیند هایی از قبیل پردازش سفارش الکترونیک، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتری و... می باشد. اما تجارت الکترونیک به خرید و فروش کالا های آنلاین مربوط می شود. به خرید فروش محصولات و خدمات در بستر اینترنت تجارت الکترونیک گفته می شود.

 

سختی های کسب و کار های الکترونیک

یکی از سختی های کسب و کار های الکترونیک، کار کردن به صورت تیمی و گروهی است، البته برای آن دسته از کسب و کار هایی که اعضای تیم و کارمندان به صورت دورکار فعالیت می کنند این موضوع بیشتر صدق می کند هرچند که شرکت ها و سازمان ها هم با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند. این معضل تنها با نرم افزار های منابع انسانی حل می شود. هر نرم افزار منابع انسانی باید چند قابلیت و فیچر مهم را دارا باشد تا این موضوع را حل کند. برخی از آنها عبارتند از:

 

مزایای کسب و کار الکترونیک

  • سهولت در کنترل و مدیریت روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان

  • صرفه جویی در هزینه های معاملاتی و کار های فیزیکی

  • کاهش ترافیک و آلودگی های محیط زیست

  • حذف کار ها و هزینه هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور، کاتالوگ و...

  • دستیابی به بازار های جدید و مخاطبان بیشتر

  • امکان افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر

  • راحت شدن و نزدیک شدن ارتباطات

 

معاب کسب و کار های اینترنتی

  • یکی از مهم ترین خطرات سیستم های اینترنتی امنیت و نفوذ است

  • امکان خرابی و بروز باگ های مختلف و در نتیجه آن اختلال در برنامه ی کاری سازمان

  • عدم پیش بینی دقیق از هزینه ها به دلیل به روز بودن فناوری هایی که هر روزه در حال تغییر و پیشرفت است

 

انواع کسب و کار های الکترونیک

  • سازمان با سازمان (b2b)

در این نوع کسب و کار الکترونیک شرکت ها از اینترنت استفاده می کنند تا با یکدیگر تعاملات تجاری داشته باشند.

  • سازمان با فرد (b2c)

در این نوع تجارت محصولات به صورت خرده فروشی و مستقیم به مصرف کنندگان به فروش می رسد.

  • فرد با فرد (c2c)

در این نوع کسب و کار مصرف کنندگان و فروشندگان خرد با یکدیگر تعامل می کنند و از طریق بازار های آنلاین به خرید و فروش بی واسطه می پردازند.

  • فرد با سازمان (c2b)

یک نوع کسب و کار الکترونیک که در آن مشتری ارزش و تقاضای خود را برای محصولات و اجناس تعیین می کند. مزایده های آنلاین مصداق این نوع کسب و کار های الکترونیک هستند.

  • سازمان با سازمان با فرد (b2b2c)

اگر شرکت های تولید کننده توسط یک فروشگاه یا ارائه دهنده دیگر به عنوان واسطه، محصولات یا خدمات خود را به کاربر برسانند مدل کسب و کار آنها b2b2c می باشد.

 

ایده های کسب و کار های اینترنتی

  • ایده فروش محصولات فیزیکی

اگر تولید کننده یا توضیع کننده و یا واسطه یا فروشنده‌ی محصولی هستید، کافی است با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی محصولات خود را به فروش برسانید. هزینه طراحی یک وب سایت بسیار کمتر از اجاره یک مغازه با هزینه های جانبی آن می باشد، یعنی یک فروشگاه اینترنتی بسیار کم هزینه تر از یک فروشگاه فیزیکی است اما به این معنی نیست که هیچ هزینه ای برای شما نداشته باشد.

  • ایده فروش محصولات مجازی

شما میتوانید یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید و در آن به فروش محصولاتی همچون فایل های دیجیتال، نرم افزار های سیستم عامل های مختلف، محصولات آموزشی ویدیویی و صوتی و... .

  • ایده فروش خدمات

خدمات اینترنتی حیطه گسترده ای دارد که برخی از این خدمات عبارتند از مشاوره های اینترنتی، طراحی گرافیک، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ و سئو، تولید محتوا، آموزش و مربی گری، راه اندازی بلاگ (خبری، آموزشی، انجمن ها و فروم های تخصصی و... همه و همه از ایده های خدمات اینترنتی هستند که شما می توانید آن را اجرا کنید.

  • اجرای ایده های استارتاپی و نو

اگر ایده های جالب استارتاپی دارید که تا به حال اجرا نشده اند، اجرای آنها احتمال دارد موفقیت آمیز باشد. همانطور که استارتاپ ها احتمال شکست بالایی دارند، ولی می توانند پتانسیل رشد بالایی داشته باشند و به شرکت های بزرگی تبدیل شوند. بنابراین اگر ایده ی جدید و نویی دارید از اجرای آن نترسید و به دید یک سرمایه گذاری به آن نگاه کنید که هم احتمال شکست و ضرر دارد هم احتمال موفقیت و سود های فراوان.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.