سازمان چیست؟

۸ بازديد

سازمان چیست؟

سازمان در لغت به معنای جایی است که انسان ها در کنار هم برای دستیابی به هدفی مشترک تلاش می کنند. اما سازمان به صورت ساده اینگونه تعریف می شود که مهم ترین بخش هر کسب و کار یا شرکت را گویند. هر سازمان بخش های مختلفی دارد، در واقع کل شرکت شما یک سازمان محسوب می شود که به زیر ساخت های مختلف تقسیم می شود. در سازمان ها افراد از مهارت های خود استفاده می کنند تا هم سازمان را رشد دهند هم خودشان رشد کنند.

تعریف سازمان

مفهوم مدیریت زمانی معنا پیدا می کند که در چارچوب یک سازمان باشد. این سازمان می تواند یک کسب و کار، شرکت خصوصی یا دولتی و یا یک اداره باشد. برخی سازمان ها ایجاد می شوند و فعالیت شان دائمی است اما برخی سازمان ها به منظور انجام برخی وظایف خاص شروع به فعالیت می کنند و پس از اتمام مسئولیت هایشان سازمان منحل می شود.

در تصمیم گیری های سازمان همه ی افراد حق تصمیم گیری یکسانی ندارند و براساس رتبه و جایگاه آنها در سازمان این امر امکان پذیر است.

 

ویژگی های سازمان:

  • تعیین مسئولیت
  • تقسیم کار
  • وجود اهداف مشترک
  • روابط مشارکتی
  • هماهنگی بخش ها و افراد

معمولا سازمان ها برای هماهنگی های درون سازمانی از نرم افزار های منابع انسانی ای همچون نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین کارمندان و سامانه حضور و غیاب کارمندان استفاده می کنند.

 

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی باور ها و ارزش های مشترک یک سازمان است. این ارزش ها شامل نحوه ی برخورد سازمان با مشتریان، نحوه ی تعامل کارکنان با یکدیگر و رابطه ی میان کارمندان و مدیران است. حتی مواردی همچون نوع پوشش کارکنان، ساعت کاری آنها، نگرش آنها به سازمان، اینکه افراد در چه زمانی با یکدیگر صحبت می کنند و... همه می توانند شامل فرهنگ سازمانی باشد.

از مهم ترین عوامل موثر بر فرهنگ سازمانی، سبک های رهبری سازمان است. فرهنگ سازمانی هر سازمانی را با سایر سازمان ها متفاوت می کند. اگر شما وارد دو سازمان مختلف شوید به دلیل تفاوت فرهنگ سازمانی شان، حس تمایز این دو سازمان را درک خواهید کرد.

انواع مختلف سازمان ها

سازمان های غیر انتفاعی

سازمان های غیر انتفاعی با هدف هایی همچون علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و پزشکی ایجاد می شوند. این سازمان ها چون منافع عمومی را تامین می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. اما افراد یا موسساتی که به این سازمان ها کمک های مالی می کنند شامل کسر مالیات می شوند. این نوع سازمان ها برای ذینفعان خود مزیت مالی ندارند و تنها هدف خیریه ای دارند.

سازمان های انتفاعی

این سازمان ها با هدف سود آوری تشکیل می شوند.در واقع می خواهند چند برابر پولی که خرج می کنند پول درآورند. اکثر کسب و کار ها، فروشگاه های خرده فروش، شرکت ها، رستوران ها، املاک و مستغلات در این دسته قرار می گیرند. صاحبان این کسب و کار ها می توانند تمام سود سازمان را برای خودشان بردارند یا دوباره وارد سازمان کنند و برای رشد کسب و کار هزینه کنند یا حتی بخشی از آن را با کارمندان خود به اشتراک بگذارند.

سازمان های خدماتی

این سازمان ها به جای محصولات، خدمات به بازار ارائه می کنند. سازمان های خدماتی باید به گونه ای باشند که کارمندان بتوانند در صورت نیاز نقش های مختلفی را بر اساس تخصصشان به عهده گیرند تا به بهترین شکل خدمات ارائه دهند.

سازمان های تولیدی

کار اصلی این سازمان ها تولید کالا با استفاده از مواد اولیه یا مواد خام است. از مهم ترین ملزومات این سازمان ها نیروی کار، مواد اولیه و سرمایه است تا فرایند های تولید جهت سود آوری سازماندهی شوند.

سازمان های خصوصی

سازمان خصوصی مشاغلی انتفاعی که توسط دولت اداره نمی شوند را شامل می شود. این سازمان ها بجای کنترل شدن توسط دولت، توسط بخش های خصوصی یا افراد اداره می شوند. هدف این سازمان ها کسب درآمد و سوداوری است.

سازمان های دولتی

سازمان های دولتی تحت مالکیت دولت هستند و تحت کنترل دولت اند. وظیفه آنها نظارت و اجرای فعالیت هایی است که افراد را به دولت مرتبط می کنند. زمینه کاری و فعالیت آنها بسیار گسترده و متفاوت است. مشتریان و خدمات گیرندگان این سازمان ها مردم هستند و معمولا بسیاری از کار های ضروری مردم توسط این سازمان ها انجام می شود، به همین دلیل این سازمان ها همیشه با خیل کثیری از مراجعه کننده رو به رو هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.