منابع انسانی چیست؟

۸ بازديد

منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی یک اصطلاح جامع برای توصیف اعضای یک شرکت یا سازمان استفاده می شود. همچنین بخشی که وظیفه مدیریت کارکنان سازمان را به عهده دارد، بخش مدیریت منابع انسانی می نامند. مدیریت سرمایه انسانی شرکت که همان مدیریت کارمندان است. که مهم ترین وظایف مدیریت منابع انسانی عبارت است از:

مهم ترین کار های مدیریت منابع انسانی چیست؟

بخش مدیریت منابع انسانی در بسیاری از زمینه ها باید برنامه داشته باشد و راه حل های از پیش تعیین شده داشته باشد تا در صورت مواجه شدن با برخی مشکلات بتوانند با اقدامات لازم سریع مشکل را برطرف کنند.

برطرف کردن دغدغه های کارکنان

بخش منابع انسانی با توجه به دغدغه های کامندان که مهم ترین آنها عبارتند از حقوق، مزایا، برنامه های بازنشستگی، وام و مساعده و آموزش کارمنان. حتی کار های به ظاهر ساده ای همچون حل اختلافات و مشکلات بین کارمندان و مدیران نیز از جمله کار های مدیریت منابع انسانی است.

استخدام کارمندان جدید

تیم مدیریت منابع انسانی هر شرکت در صورت نیاز شرکت به نیروی جدید باید رزومه های افراد را بررسی کنند و با آنها مصاحبه کنند و مناسب ترین فرد را برای شرکت انتخاب کنند، منظور از مناسب ترین متخصص ترین نیست اینکه کارمند با فرهنگ سازمانی شما سازگار باشد گاهی به اندازه تخصص اهمیت دارد.

بهبود روحیه کارمندان

گروه مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد به شیوه های مختلف کارمندان را تشویق کند تا به بهترین شکل کار کنند و اگیزه ی آنها را افزایش دهد. این کار می تواند شامل در نظر گرفتن پاداش برای کار های مثبت کارمندان باشد تا روحیه و فضای کاری مثبتی ایجاد شود در شرکت.

فرایند اخراج یا استعفای کارمندان

مدیریت منابع انسانی در صورت جدا شدن یکی از کارمندان باید تمام فرایند لازم برای قانونی کردن این مسئله را تکمیل کند. دستمزد آخر قبل از جدا شدن کارمند ممکن است مذاکره یا پیشنهاد شود. در آخر این فرایند باید به درستی و به به شکل قانونی صورت گیرد تا در آینده مشکل ساز نشود.

اهداف مدیریت منابع انسانی چیست؟

پیش از اینکه اهداف مدیریت منابع انسانی یک شرکت یا سازمان را مشخص کنید ابتدا باید اهداف، استاندارد ها و ارزش های سازمان را بشناسید تا بتوانید طبق آن اهداف سازمان را مشخص کنید. واحد مدیریت منابع انسانی هر شرکتی اهداف خاصی را دنبال می کند که در راستای اهداف اصلی سازمان است. برخی از اهداف اصلی واحد مدیریت منابع انسانی سازمان عبارتند از:

  • شناخت کارمندان توانمند و وظیفه شناس و ارائه حقوق، مزایا، پاداش و تشویقی کافی برای قدر دانی از آنها
  • مدیریت دانش در شرکت تهیه دوره های آموزشی کافی و قرار دادن اطلاعات مفید در اختیار کارمندان برای رشد فردی آنها و در نتیجه رشد سازمان
  • بهبود روابط درون سازمانی
  • افزایش اثر بخشی شرکت با تعیین درست پوزیشن های شغلی و مشخص کردن شرح وظایف اعضای سازمان
  • برنامه ریزی استخدام و گرد آوری تیم های حرفه ای و توانمند برای برای سازمان

به عنوان مدیر منابع انسانی چه کار هایی لازم است انجام دهید؟

شما به عنوان مدیر منابع انسانی باید یک سری فعالیت ها را در برنامه کاری خود قرار دهید تا به بهترین شکل آنها را انجام دهید که وظیفه خود را به خوبی انجام داده باشید.

  1. ایجاد محیط کاری سالم و مناسب

محیط کاری از مسائلی است که به طور مستقیم بر روحیه کارمندان تاثیر گذار است. پس داشتن محیطی پویا و سالم بسیار روی بهره وری و روحیه کارمندان موثر است. ایجاد محیط کار شاد و دلپذیر یکی از وظایف مدیریت منابع انسانی که باعث می شود کارمندان به شرکت متهد تر شوند.

به این نکته دقت کنید که نیروی انسانی و کارمندان شرکت شما ارزشمند ترین ارزشمند ترین سرمایه های شرکت شما هستند. برای آنها بهترین امکانات لازم را تهیه کنید و برای حفظ سلامت روحیه و نشاط آنها بکوشید.

  1. احترام گذاشتن به کارمندان

یکی از مهم ترین اصولی که مدیریت منابع انسانی موظف است آن را رعایت کند احترام قائل شدن برای کارمندان است. هر فردی احساس نیاز به احترام را در خود حس می کند. شما با برطرف کردن این نیاز کارمندان موجب ایجاد روحیه مثبت در آنها خواهید شد و در نتیجه در بهره وری آنها تاثیر دارد.

  1. حقوق کافی و منصفانه پرداخت کنید

پرداخت حقوق منصفانه از اصول مهمی است که می تواند برای شما کارمندان متعهد و وفاداری بسازد. شما هیچ وقت نمی توانید با پرداخت حقوق پایین مدیریتی عالی در منابع انسانی داشته باشید. زیرا حقوق مطابق با عرف جامعه از در خواست ها و نیاز های اولیه کارمندان از شماست که باید آن را جدی بگیرید.

  1. ارزیابی عملکرد کارکنان

اگر در مرحله ی ارزیابی کارمندان درست عمل نکنید، مطمئن باشید در پرداخت ها، پاداش ها و جریمه ها اشتباهاتی زیادی مرتکب خواهید شد که آسیب های بدی به نیروی انسانی شما وارد می کند. اگر شما نتوانید افراد توانمند را به خوبی پیدا کنید و آنها آنطور که باید دیده نشوند، افرادی که توانایی لازم را ندارند در ردیف افراد حرفه ای قرار می گیرند و شما هیچ وقت نمی توانید این تفاوت های مهم را کشف کنید. عدم ارزیابی صحیح در سازمان و شرکت، از عوامل نابود کننده ی نیروی انسانی شرکت است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.