مهم ترین دلایل شکست سازمان ها

۷ بازديد

مهم ترین دلایل شکست سازمان ها

راه های رسیدن به موفقیت سازمان همیشه آنطور که تصور می کنید نیست و همواره موانع و دشواری های فراوانی سر راه موفقیت سازمان قرار می گیرد. بسیاری از اوقات شما برنامه ریزی دقیقی می کنید و پیش بینی می کنید اگر دقیق طبق آن پیش روید به موفقیت خواهید رسید اما نتایج معکوس و متفاوتی می گیرید. حتما شما در طول دوران کاری تان شاهد شکست کسب و کار های مختلف بوده اید و یا خوتان این تجربه را داشته اید.

فراموش نکنید که شکست هم یکی از راه های رسیدن به موفقیت است. ما در این مقاله شما را با مهم ترین دلایل شکست کسب و کار ها آشنا خواهیم کرد تا بتوانید درصد شکست کسب و کارتان را کاهش دهید.

برخی از عوامل و دلایل اصلی شکست سازمان ها عبارتند از:

عدم شناخت کافی نسبت به نیاز مشتریان

یکی از مهم ترین وظایف یک سازمان این است که درخواست ها و نیاز های مشتریان را براورده سازد، بهتر از آنچه که مشتریان توقع دارند. سازمان، شرکت و کسب و کاری که به نیاز مشتریان شناخت نداشته باشد نمی تواند به مدت طولانی در بازار دوام آورد و رقبا جایگاهش را پر می کنند.

پیروی نکردن از اصول و فرضیات گذشته و منسوخ

علم مدیریت در دهه های اخیر تغییرات چشمگیری ساختاری و محتوایی شده است. برپا کردن سازمان بر اساس این اصول، اشتباهی جبران ناپذیر است.

استفاده از شیوه های سنتی و دستی دیگر نمی تواند پاسخ گوی مجموعه ها و سازمان های کاری بزرگ در حال رشد و تغییر  باشد، به همین دلیل نیاز به استفاده از نرم افزاری مناسب برای سازمان های بزرگ که توانایی رشد و ارتقای همزمان با فعالیت مجموعه را داشته باشد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. استفاده از سامانه حضور و غیاب می تواند به نوعی پاسخ گوی نیاز این سازمان ها باشد و شما را از معضلات شیوه های سنتی نجات دهد.

احساس رضایت از وضعیت موجود

احساس غرور کردن و رضایت داشتن از وضعیت کنونی سازمان می تواند مسئله خطرناکی برایتان باشد. زیرا وقتی شما نسبت به سازمانتان کمال رضایت را دارید، هیچ گونه تمایلی به تغییر نخواهید داشت. ممکن است سازمان فکر کند در اوج موفقیت قرار دارد و لزومی به تغییر و تحول نبیند، چنین دیدگاه هایی تفکر و خلاقیت سازمان را مسدود می کند و از پیش بینی وقایع احتمالی و غافلگیر کننده جلو گیری می کند.

فقدان برنامه ریزی مالی درست

یکی از مهم ترین مسائل سازمان مسائل مالی است. اگر شما برای مسائل مالی برنامه درست و دقیقی نداشته باشید، بهم ریختگی اوضاع مالی شرکت به راحتی می تواند موجب شکست شما شود. به همین خاطر سازمان هایی که پتانسیل رشد و ارتقا دارند از نرم افزار ها و سامانه های دقیق برای امور مالی خود استفاده می کنند. استفاده از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین می تواند به امور مالی سازمان شما نظم بخشد و احتمال شکست سازمان را کاهش دهد.

به هم خوردن تعادل سازمان

از مهم ترین عوامل شکست سازمان ها به هم خوردن تعادل سازمانی می باشد. طوری که شما در یک برهه زمانی بنا به دلایلی به قسمتی از سازمان توجهی خاصی دارید و منابع بیشتری در اختیار آن قرار می دهید. این کار باعث می شود یک بخش از شرکت بزرگ تر از سایر بخش ها شود و تعادل سازمان بهم بخورد. دقیقا مانند اینکه یک پای انسان بیست سانت بزرگتر از آن پا باشد.

تاثیر اتفاقات و تغییرات برون سازمانی

برخی اتفاقات خارج از سازمان تاثیرات بزرگی روی سازمان می گذارند تا حدی که می توانند سازمان را با شکست مواجه کنند. اتفاقات غیر منتظره ای مانند ظهور تکنولوژی های نوین، رکود، تورم، زلزله، جنگ و... می تواند تمام معادلات سازمان شما را بهم می زند و مسیر سازمان را تغییر دهد یا موجب شکست سازمان شود.

اشتباهات و کم و کاستی های راهبردی

عدم برنامه ریزی به معنای پیش روی به سمت شکست است. بدون راهبرد صحیح و و سالم شما نمیتوانید مدیریت خوبی داشته باشید. شما به عنوان یک مدیر باید بدانید چرا تغییر خاصی در سازمان به وجود می آورید، به دنبال چه نتیجه ای هستید و چه برنامه ای برای رسیدن به هدف خود دارید. بسیاری از فرایند های سازمان شکست می خورند زیرا جزئیات ساده تدارکاتی در سازمان بی اهمیت است و تیم تجهیزات لازم برای رسیدن به آن هدف را ندارد. همانطور که پیش تر گفتیم بیشتر این اشتباهات و خطا ها، خطاهای مالی است که به دلیل عدم برنامه ریزی مالی درست و استفاده نکردن از نرم افزار های مالی یا سامانه حقوق و دستمزد است.

نبود ارتباطات کارآمد و قوی

ایجاد تغییر در سازمان به تنهایی کافی نیست. اینکه مدیران ارشد، مدیران میانی و کارمندان و کارکنان سازمان همه از دلایل تغییر به خوبی آگاه باشند تاثیر زیادی در اجرای درست تصمیمات دارد. معمولا در این مواقع مدیران ارشد از دلایل تصمیمات و تغییرات آگاه می شوند. نتیجه اینکه ارتباط قوی تر بین مدیران و کارمندان می تواند به سازمان کمک شایانی کند.

مشارکت درون سازمان

موفقیت یک سازمان مستلزم این است که مشارکت همه اعضای سازمان در همه سطوح را جذب کنید. یعنی از کارمندان رده پایین و تازه کار تا مدیران ارشد و همه کارکنان بین این سطوح را بتوانید به خوبی در تصمیمات و کار ها شریک کنید. اگر شما تصمیمی برای تغییر گرفته اید و در مدیران ارشد یا مدیران میانی مخالف دارید، شما با موانع جدی رو به رو خواهید شد.

نبود ابزار و پتانسیل کافی

در بسیاری از مواقع سازمان تصمیمات درستی می گیرد و به درستی هم تصمیمات خود را اجرا می کند اما چون سازمان پتانسیل، تجهیزات، ابزار و نیروی انسانی کافی ندارد، برنامه ریزی ها به بیراهه می رود و مشکل ساز می شود. به همین خاطر شما به عنوان مدیر یک سازمان باید قبل از اجرای هر تصمیم بررسی کنید که تجهیزات و نیروی انسانی کافی برای اجرای درست را دارید یا خیر.

ایجاد تنش و رقابت های نا درست

گاهی در سازمان به دلیل عدم اعتماد و نبود فرهنگ سازمانی درست، فضایی رقابتی به وجود می آید که بعضا موجب بروز تنش های بلند مدت بین اعضای سازمان می شود. ایجاد فرهنگ سازمانی صحیح در موفقیت یا شکست سازمان تاثیری جدی دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.