حق بیمه چیست و مبلغ آن چقدر است؟

۷ بازديد

حق بیمه چیست و مبلغ آن چقدر است؟

حق بیمه مبلغ مشخصی است که کارفرما هر ماه به سازمان بیمه تامین اجتماعی می پردازد تا کارکنان از مزیت های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. در واقع اگر کارفرما مشمول قانون کار باشد بخشی از حقوق ماهیانه کارکنان را از حقوقشان کسر می کند و سهم خودش از حق بیمه را به آن اضافه می کند و مجموع این مبلغ را هر ماه به بیمه پرداخت می کند. بسیاری از شرکت ها برای محاسبه دقیق بیمه، مالیات و حقوق از نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین پرسنل می کنند.

بر اساس ماده 28 و قانون تامین اجتماعی، حق بیمه 30 درصد از حقوق و دستمزدی است که 7 درصد آن به عهده بیمه شده است و 23 درصد آن به عهده کارفرما می باشد.

بنابراین کارکنان باید توجه داشته باشند که حق بیمه تامین اجتماعی مطابق با نرخ مشخص، سالانه از حقوقشان کسر می گردد. پس باید اطمینان پیدا کنند که توسط کارفرما پرداخت می شود. برای دریافت تاییدیه پرداخت بیمه تامین اجتماعی و سوابق بیمه، روش های گوناگونی وجود دارد که شما از آنها می توانید اطمینان حاصل کنید.

حق سنوات چیست؟

حق سنوات یکی از پرداخت های اجباری کارفرما است که باید به کارکنان پرداخت کند. حق سنوات که به عنوان مزایای پایان خدمت نیز شناخته می شود مبلغی است معادل یک ماه اخرین دستمزدی که در ازای هر یک سال یک ماه محاسبه می شود و در زمان اتمام کار به او تعلق می گیرد.

مثلا فردی که سه سال در یک مجموعه مشغول به کار بوده، بعد پایان سه سال و اتمام کارش باید مبلغی که در آخرین ماه کاری اش به عنوان حقوق دریافت کرده را به ازای هر یک سال باید دریافت کند، یعنی سه برابر آخرین حقوقش.

فرمول محاسبه حق سنوات

سنوات = تعداد روز های کاری * 365 روز / حقوق پایه

جرائم دیرکرد پرداخت و ارائه لیست بیمه

ضروری است لیست بیمه هر ماه حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت و ارائه شود. اگر به عنوان کارفرما در ارائه لیست بیمه تاخیر داشته باشید مشمول 10 درصد جریمه دیرکرد خواهید شد. به عنوان مثال اگر لیست بیمه فروردین تا روز آخر اردیبهشت ارائه نگردد شما مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد.

چه پرداخت هایی شامل کسر بیمه می شوند؟

  • حقوق

  • دستمزد

  • مزد

  • اضافه کاری

  • مزیت های مستمر شغلی

  • نوبت کاری

  • حق الزحمه

  • حق حضور در جلسه

  • مزد مربوط به ایام تعطیل

  • نسبت کاری

  • پاداش مستمر

  • ایاب و ذهاب کارمندان

  • فوق العاده (مختص حرفه های سخت و زیان آور)

  • دریافتی کارآموزان

  • دریافتی افرادی که به صورت کارمزد مشغول به کار اند

محاسبه دقیق حقوق و دستمزد

در شرکت هایی که پرداخت حقوق به صورت ساعتی می باشد و نیروی هایی دارند که به صورت پاره وقت با شرکت همکاری می کنند، مبلغ پرداختی به کارمندان و نحوه محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین بسیار مهم است. زیرا حقوق کارکنان باید دقیق محاسبه شود و طبق آن سهمی از بیمه آن کارمند نیز به عهده شرکت است. معمولا چنین شرکت ها و سازمان هایی از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده می کنند.

مزایایی که شامل کسری بیمه نمی باشند:

  • عیدی

  • حق شیر

  • بازخرید روز های مرخصی

  • هزینه های مربوط به سفر و ماموریت

  • پاداش مربوط به نهضت سواد آموزی

  • هزینه های مربوط به عائله مندی

  • حق التضمین

  • خسارت اخراج و مزایای آخر کار

  • مابه التفاوت مربوط به کمک هزینه خوار و بار و مسکن در هنگام بیماری

  • پاداش مربوط به افزایش تولید

برای نظم دهی به رفت و آمد کارمندان می توانید از سامانه حضور و غیاب استفاده کنید و تمام رفت و آمد های کارمندان به صورت ساختار یافته در اختیارتان باشد.

داشتن بیمه تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه چه مزایایی دارد؟

  • افرادی که بیمه هستند در دوران بازنشستگی دارای حقوق دریافتی خواهند بود

  • کارگران و کارمندان در صورت بیکار شدن می توانند تا مدت زمان مشخصی از سازمان بیمه، حقوق بیکاری دریافت کنند.

  • بیمه درمانی و حوادث که در صورت بستری بودن در بیمارستان آن روز ها غرامت حقوق دریافت می کنند

  • امکان استفاده از کمک هزینه ازدواج فراهم می شود

  • کمک هزینه هایی برای خرید عینک، سمعک، ویلچر و... پرداخت می شود

  • کمک هزینه بارداری

کارفرما در چه شرایطی می تواند از حقوق کارکنان برداشت داشته باشد؟

قانون برای حفظ حقوق کارکنان چارچوب مشخصی تعیین کرده که طبق آن کارفرما تنها در شرایط خاص و موارد مشخص می تواند از حقوق کارمندان برداشت داشته باشد. این موارد عبارتند از:

  • مالیات
  • حق بیمه
  • پرداخت قسط وام کارکنان
  • دریافت اجاره خانه سازمانی
  • در صورتی که در محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان اشتباهی رخ داده باشد
  • دریافت مبلغ اجناس تعهد شده که کارکنان از شرکت دریافت کرده اند
  • در صورتی که رای دادگاه اجازه برداشت از حقوق باشد

محاسبه بیمه فردی که در چند محل کار مشغول است

برخی افراد به صورت ساعتی و پاره وقت در چند محل مشغول کار اند. در این صورت کدام یک از مجموعه ها و کارفرمایان موظفند بیمه او را رد کنند؟

طبق ماده 34 قانون تامین اجتماعی در صورتی که بیمه شده برای چند کارفرما مشغول به کار باشد، هر کدام از کارفرمایان موظفند حق بیمه‌ی بیمه شده را به نسبت حقوق و دستمزدی که به او می پردازند محاسبه کنند و پرداخت کنند.

نرخ بیمه سال 1402

در سال 1402 بر اساس حق مسکن 900 هزار تومانی، مبلغ کل حق بیمه 22.455.680 ریال برای ماه های 31 روزه و 21.924.852 ریال برای ماه های 30 روزه می باشد. برای ماه های 31 روزه سهم کارفرما 17.216.022 ریال و سهم کارگر 5.239.659 ریال می باشد. برای ماه های 30 روزه هم سهم کارفرما 16.809.053 ریال و سهم کارگر 5.115.799 ریال است.

وظایف شرکت ها نسبت به سازمان تامین اجتماعی

  • نام نویسی کارکنان و گرفتن شماره بیمه برای هریک از آنها

  • تهیه لیست حقوق و دستمز با سامانه حقوق و دستمزد

  • ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.